merrid controls
Your Automation Systems Integrator
Niebieska linia Samer TAS - Logo
Produktem flagowym firmy MERRID CONTROLS jest SAMER®TAS, system zaprojektowany do kompleksowego zarządzania procesami logistycznymi i technologicznymi w zakresie dystrybucji produktów płynnych (ze szczególnym uwzględnieniem paliw) oraz materiałów masowych (np. granulatów).

Historia systemu SAMER®TAS sięga prawie 21 lat wstecz, kiedy to został wdrożony tzw. Zintegrowany System Sterowania i Nadzoru dla Bazy Paliw w Koluszkach. Już w swojej pierwotnej formie, system ten oferował zaawansowane funkcje technologiczne oraz koordynował dostawy i wysyłki produktów naftowych za pomocą transportu kolejowego oraz drogowego, stosując do identyfikacji kierowców i pojazdów karty zbliżeniowe.

Nazwa SAMER wywodzi się z połączenia słów "System Automatyki MERrid" i w późniejszym czasie została zarejestrowana jako znak towarowy. Aktualnie nazwa SAMER objęła rodzinę pokrewnych produktów, np. centralny system spedycyjny SAMER®NET, czy system zarządzania przestrzenią składowania SAMER®YMS.

Jakie problemy rozwiązuje SAMER®TAS?

Ikona - Numer 1
Zapewnia elektroniczny obieg dokumentów spedycyjno-logistycznych w przedsiębiorstwie
Ikona - Numer 4
Zabezpiecza przed niekontrolowanymi ubytkami produktów
Ikona - Numer 2
Skraca czas obsługi kierowcy i zwiększa przepustowość terminali przeładunkowych
Ikona - Numer 5
Wspomaga pracowników ochrony poprzez automatyczną weryfikację kierowców i pojazdów
Ikona - Numer 3
Zwiększa bezpieczeństwo procesów przeładunku na terenie terminala i zapewnia kontrolę nad pracą urządzeń technologicznych
Ikona - Numer 6
Automatyzuje procedury przeprowadzania szkoleń BHP dla kierowców

Jak system rozwiązuje każdy z tych problemów?

1. Zapewnia elektroniczny obieg dokumentów spedycyjno-logistycznych w przedsiębiorstwie

System SAMER®TAS zarządza awizacją zleceń i umożliwia samoobsługową rejestrację klienta na wjeździe do terminala. Następnie system tworzy kompletny zestaw dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia rozładunku lub załadunku produktów oraz do ich transportu. System SAMER®TAS w sposób automatyczny generuje niezbędne komunikaty do elektronicznych interfejsów wymiany danych B2B z systemem ERP przedsiębiorstwa i z systemami administracji państwowej (SENT, EMCS). System ma również możliwość tworzenia różnorodnych raportów, wspomagających służby odpowiedzialne za nadzór nad procesami spedycyjnymi.

System SAMER®TAS zapewnia, że tworzona dokumentacja jest kompleksowa, zharmonizowana z wewnętrznymi systemami zarządzania przedsiębiorstwem, zgodna z obowiązującymi przepisami prawnymi, a co najważniejsze jest gotowa w wymaganym terminie. System oferuje możliwość personalizacji obiegu dokumentów, aby dopasować go do specyficznych procedur obowiązujących w każdym przedsiębiorstwie.
merrid controls - system samer tas

2. Skraca czas obsługi kierowcy i zwiększa przepustowość terminali przeładunkowych

Przed wjazdem na teren terminala kierowca musi dokonać rejestracji, wybierając w systemie SAMER®TAS sprawę określającą cel jego przybycia kierowcy oraz miejsce obsługi. Kierowcy posiadający awizację przybycia mogą przeprowadzić proces rejestracji na parkingu – bez konieczności wizyty w biurze obsługi klienta i angażowania pracowników terminala. Kierowca może wydrukować bilet rejestracyjny z poziomu kiosku rejestracyjnego, dostępnego z kabiny pojazdu lub, jeśli korzysta z aplikacji eKiosk, może zameldować swoje przybycie z poziomu aplikacji zainstalowanej na telefonie. Podczas procesu weryfikacji klienta wykorzystywane są karty RFID, loginy, hasła oraz systemy wizyjne odczytujące tablice rejestracyjne pojazdów. Po zarejestrowaniu przybycia, kierowca oczekuje na parkingu na wywołanie do wjazdu (tablica informacyjna lub sms). Po dokonaniu załadunku produktów system SAMER®TAS zapewnia kierowcy automatyczny wydruk  wszystkich wymaganych dokumentów handlowych i przewozowych na kiosku wyjazdowym (listy przewozowe, dowody wydania, dokumenty ADT/UDT, świadectwa jakości).
merrid controls - system samer tas

3. Zwiększa bezpieczeństwo procesów przeładunku na terenie terminala i zapewnia kontrolę nad pracą urządzeń technologicznych.

System SAMER®TAS poprzez aplikację SCADA, która umożliwia rejestrację i sygnalizację stanów alarmowych oraz blokad technologicznych, prowadzi ciągły nadzór nad procesami technologicznymi przeładunku produktów, prowadzonymi na terenie terminala, wydatnie zwiększając poziom bezpieczeństwa ludzi i urządzeń. Aplikacja SCADA pozwala także na raportowanie czasów pracy oraz parametrów ruchowych poszczególnych urządzeń technologicznych, umożliwiając tym samym ich sprawne serwisowanie oraz zapobieganie awariom.
merrid controls - system samer tas

4. Zabezpiecza przed niekontrolowanymi ubytkami produktów

System SAMER®TAS zabezpiecza przed nadużyciami ze strony obsługi i klientów, tworząc raporty i bilanse pozwalające odpowiedzialnym służbom precyzyjnie określić czas i miejsce wystąpienia niekontrolowanych ubytków produktów.
merrid controls - system samer tas

5. Wspomaga pracowników ochrony poprzez automatyczną weryfikację kierowców i pojazdów

Aplikacja dla wartownika systemu SAMER®TAS usprawnia pełnienie obowiązków przez pracowników ochrony, automatyzując proces weryfikacji kierowców oraz pojazdów, co znacznie przyspiesza, a zarazem upraszcza całą procedurę. System umożliwia pracownikowi ochrony szybką i intuicyjną weryfikację poprawności załadunku, identyfikacji kierowcy oraz pojazdu.
merrid controls - system samer tas

6. Automatyzuje procedury przeprowadzania szkoleń BHP dla kierowców

System SAMER®TAS umożliwia kierowcom natychmiastową aktualizację szkoleń BHP, w przypadku, gdy minął okres ich ważności. W tym celu kierowca loguje się do systemu na wydzielonym kiosku BHP, ogląda film szkoleniowy, a następnie udziela odpowiedzi na pytania testowe. Po pomyślnym ukończeniu szkolenia przez kierowcę, system umożliwia kontynuację procedury odbioru produktów.

System SAMER®TAS wspomaga także lokalne służby BHP, umożliwiając tworzenie własnych scenariuszy szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, dedykowanych dla danego terminala przeładunkowego lub bazy magazynowej. Dzięki aplikacji edytora szkoleń BHP możliwa jest aktualizacja online zestawów pytań testowych oraz wgrywanie nowych filmów szkoleniowych.
merrid controls - system samer tas

Do kogo skierowany jest system SAMER®TAS?

1. Branże zajmujące się spedycją i logistyką produktów niebezpiecznych, produktów wrażliwych oraz towarów akcyzowych

SAMER®TAS to kompleksowy system, który obsługuje spedycję produktów niebezpiecznych, zgodnie z przepisami ADR i RID oraz produktów wrażliwych poprzez integrację z system rejestracji i monitorowania przewozu SENT. System SAMER®TAS zapewnia także obsługę logistyki towarów akcyzowych poprzez integrację z platformą EMCS.pl. System może być implementowany do zarządzania logistyką każdej firmy, gdzie istotna jest integracja z państwowymi systemami kontrolnymi. Aktualnie SAMER®TAS znajduje zastosowanie przede wszystkim w transporcie materiałów niebezpiecznych i produktów akcyzowych takich jak paliwa, chemikalia czy alkohol.
merrid controls - system samer tas

2. Branże zajmujące się spedycją i logistyką towarów niewymagających kontroli organów państwa

Uniwersalność systemu SAMER®TAS pozwala na jego implementację w różnorodnych środowiskach biznesowych, które nie podlegają regulacjom kontrolnym ze strony organów państwowych. System umożliwia optymalizację przepływu towarów, zarządzanie łańcuchem dostaw i poprawę efektywności operacyjnej. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa czy specyfiki branży, system dostarcza narzędzi niezbędnych do monitorowania, planowania czy wykonywania zadań logistycznych, zapewniając płynność operacji, wspierając jednocześnie dynamiczny rozwój firmy.
merrid controls - system samer tas

Jak zbudowany jest system SAMER®TAS?

W sprzętowo-programowej strukturze systemu SAMER®TAS wyodrębnia się trzy główne warstwy – spedycyjną, SCADA i obiektową. W ujęciu funkcjonalnym system dzielony jest natomiast na moduły.

1. Warstwowa budowa systemu SAMER®TAS

Warstwa to sprzętowo-programowy podsystem mogący pracować niezależnie od pozostałych warstw. Każda warstwa posiada ściśle zdefiniowany interfejs do komunikacji z warstwami sąsiednimi.
  • Warstwa spedycyjna

    Warstwa spedycyjna to podsystem odpowiedzialny za przyjmowanie i wydawanie produktu na podstawie zleceń z systemu nadrzędnego i wystawianie niezbędnych dokumentów handlowych. Oprogramowanie warstwy spedycyjnej obejmuje bazę danych i aplikacje pełniące w systemie rolę interfejsów HMI (np. aplikacja biurowa, aplikacja kiosku multimedialnego, aplikacja wartownicza). W bazie danych wyróżnić można cztery obszary - główna część przeznaczona jest do archiwizacji danych spedycyjnych, a pozostałe do archiwizacji plików, danych interfejsowych oraz historii zdarzeń i trendów pomiarów analogowych. Oprogramowanie warstwy spedycyjnej współpracuje zazwyczaj z zewnętrznymi, biznesowymi systemami IT, które niekiedy określane są jako „warstwa nadrzędna”, nie będąca jednak częścią systemu SAMER®TAS. Oprogramowanie na poziomie warstwy spedycyjnej jest z reguły jednolite na wszystkich terminalach należących do jednego operatora, a jego architektura nie zależy od konkretnego wdrożenia systemu. Wszelkie ewentualne modyfikacje oprogramowania w warstwie spedycyjnej są możliwe do wykonania zdalnie.
  • Warstwa SCADA

    Warstwa SCADA to podsystem odpowiedzialny za akwizycję, przetwarzanie i archiwizację danych z warstwy obiektowej oraz ich prezentację w postaci obrazów synoptycznych. W warstwie SCADA główną rolę pełni oprogramowanie serwera bazy danych, które udostępnia informacje dla aplikacji dyspozytorskiej, przekazuje sygnały sterujące dla warstwy PLC, rejestruje i archiwizuje sygnały obiektowe oraz zlicza czas pracy i zużycie urządzeń. Podstawowe zadania aplikacji dyspozytorskiej to wizualizacja stanu obiektu i nadzór nad procesem technologicznym. Oprogramowanie warstwy SCADA dla konkretnej bazy paliwowej czy dla terminala wykazuje zazwyczaj pewne cechy indywidualne wynikające z odmiennej infrastruktury na danym obiekcie. Dotyczy to tej części oprogramowania, która jest odpowiedzialna za bezpośredni kontakt i nadzorowanie urządzeń polowych (cześć interfejsowa) oraz część wizualizująca ich stan. Z reguły istnieje możliwość zdalnego dostępu do zasobów ww. warstwy.
  • Warstwa obiektowa

    Warstwa obiektowa to podsystem odpowiedzialny za niskopoziomowe funkcje obsługi urządzeń polowych, takie jak: nadzór i sterowanie pracą urządzeń, zabezpieczanie przed uszkodzeniami, pobieranie i konwersja (np. skalowanie) danych. Oprogramowanie warstwy obiektowej jest zaimplementowane w sterownikach PLC i wykazuje silne uzależnienie od infrastruktury obiektu. Warstwa obiektowa zapewnia maksymalną standaryzację na poziomie narzędzi, języków programowania i nazewnictwa oraz możliwość zdalnego dostępu do jej zasobów.

2. Podział systemu SAMER®TAS na moduły

Moduł to zbiór logicznie połączonych funkcji mogący autonomiczne realizować wydzielone procesy. Podział systemu na moduły jest niezależny od modelu warstwowego. W szczególności, moduł może być zaimplementowany na poziomie jednej lub wszystkich warstw systemu. Z budowy modułowej systemu SAMER®TAS wynika jego skalowalność, czyli możliwość elastycznego dopasowania do potrzeb konkretnego wdrożenia.

Standardowe moduły systemu SAMER®TAS:
  • Moduł spedycji samochodowej:
    Moduł zarządza bankami danych produktów, kontrahentów, pojazdów i kierowców. Umożliwia przeglądanie i archiwizację transportów oraz tworzenie i wydruk dokumentów wyjazdowych (dowodów wydań, odpisów ŚJ, itp.), a także ręczne przygotowywanie danych rozliczeniowych w sytuacjach awaryjnych. Udostępnienia dane niezbędne dla modułu raportów.
  • Moduł spedycji kolejowej:
    Moduł zarządza bankami danych produktów, kontrahentów i wagonów. Umożliwia przeglądanie i archiwizację transportów oraz tworzenie i wydruk dokumentów wysyłkowych (listów przewozowych, odpisów ŚJ, itp.), a także ręczne przygotowywanie danych rozliczeniowych w sytuacjach awaryjnych. Udostępnienia dane niezbędne dla modułu raportów.
  • Moduł spedycji rurociągowej:
    Moduł zarządza bankami danych produktów i kontrahentów. Umożliwia przeglądanie i
    archiwizację transportów rurociągowych oraz tworzenie i wydruk protokołów zbiornikowych, a także ręczne przygotowywanie danych rozliczeniowych w sytuacjach awaryjnych. Udostępnienia dane niezbędne dla modułu raportów.
  • Moduł laboratoryjny:
    Moduł umożliwia import świadectw jakości z systemu laboratoryjnego oraz ich przeglądanie i archiwizację.
  • Moduł magazynowy:
    Moduł umożliwia wystawianie dokumentów magazynowych oraz kontrolę stanu zapasu
    produktów. Udostępnienia dane niezbędne dla modułu raportów.
  • Moduły realizujące nadzór nad procesem technologicznym (SCADA):
    Do modułów tej grupy zaliczają się m.in. moduł pompy, moduł zbiornika, moduł kontrolera
    nalewu. Zadaniem tych modułów jest kontrola blokad technologicznych, wizualizacja stanów, trybów i parametrów pracy urządzeń (np. praca/postój, automatycznie/ręcznie, temperatura, przepływ itp.), sterowanie pracą urządzeń (np. włącz/wyłącz), automatyczny wybór tras przepływu produktów, zliczanie czasu pracy i zużycia urządzeń obiektowych oraz rejestrowanie sygnałów dwustanowych i analogowych.
  • Moduł interfejsów komunikacyjnych:
    Moduł zapewnia wymianę danych z zewnętrznymi systemami IT (np. system SAMER®NET, system ERP, system laboratoryjny, system SENT, itp.).,
  • Moduł raportów i bilansów:
    Moduł umożliwia podgląd na ekranie oraz wydruk raportów udostępnianych przez inne moduły, a
    także eksport tych raportów do plików w formatach pdf, html, rtf, csv.
  • Moduł administracyjny:
    Moduł umożliwia definiowanie odpowiednio sprofilowanych użytkowników oraz definiowanie ich
    profili.
  • Moduł diagnostyczny:
    Zadaniem modułu jest ciągła kontrola połączeń pomiędzy urządzeniami wchodzącymi w skład
    systemu SAMER®TAS oraz systemów współpracujących.

Co zyskujesz posiadając system SAMER®TAS?

Co zyskujesz posiadając system
SAMER®TAS?
Ikona - Plus
Samoobsługę kierowcy na bramie wjazdowo-wyjazdowej – kioski multimedialne umożliwiają rejestrację kierowcy i pojazdu oraz wydruk dokumentów przewozowych bez obecności pracowników terminala.
Ikona - Plus
Zwiększenie przepustowości terminali – skrócenie czasu obsługi klienta poprzez automatyzację procesu załadunku i automatyczne generowanie dokumentów przewozowych.
Ikona - Plus
Zwiększenie płynności ruchu autocystern – dzięki analizie raportów przebywania autocystern na terenie terminala.
Ikona - Plus
Zabezpieczenie przed niekontrolowanymi ubytkami produktów.
Ikona - Plus
Elektroniczny obieg dokumentów w przedsiębiorstwie.
Ikona - Plus
Ciągły nadzór nad procesem technologicznym, skutkujący zwiększeniem poziomu bezpieczeństwa przeładunku produktów.
Ikona - Plus
Raportowanie czasów pracy poszczególnych urządzeń technologicznych umożliwiające ich sprawne serwisowanie oraz zapobieganie awariom.
Ikona - Plus
Wspieranie prowadzenia gospodarki magazynowej poprzez archiwizację wydań produktów i ich dostaw.
Co tracisz nie posiadając systemu
SAMER®TAS?
Ikona - Minus
Możliwość samoobsługi kierowców na wjeździe i wyjeździe z terminala.
Ikona - Minus
Szansę na skrócenie czasu obsługi klienta, na poprawienie płynności ruchu pojazdów oraz na zwiększenie przepustowości terminala.
Ikona - Minus
Możliwość zapobiegania niekontrolowanym ubytkom produktów podczas ich przeładunku.
Ikona - Minus
Perspektywę wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów w przedsiębiorstwie.
Ikona - Minus
Sposobność ciągłego nadzoru nad procesami przeładunku produktów, sprawnego serwisowania urządzeń technologicznych i zapobiegania awariom.
Ikona - Minus
Możliwość wspierania gospodarki magazynowej.
fake video interview
FAQ

Najczęściej zadawane pytania dotyczące systemu SAMER®TAS

Co to jest system SAMER®TAS?

Arrow Down

Jak system SAMER®TAS wspiera samoobsługowe procesy załadunku i rozładunku?

Arrow Down

Jakie korzyści przynosi wdrożenie systemu SAMER®TAS?

Arrow Down

Czy system SAMER®TAS może być zintegrowany z innymi systemami IT?

Arrow Down

Jakie funkcje oferuje system SAMER®TAS?

Arrow Down

Czy dostępne są szkolenia lub wsparcie techniczne dla użytkowników systemu SAMER®TAS?

Arrow Down